Något jag har saknat sen jag började med min Sort-of LCHF-diet är att få äta gröt på morgonen. Vid det här laget har jag nog testat de flesta alternativ utan att ha fastnat för någonting. Yoghurt funkar skapligt men mättar dåligt. För mycket ägg ger mig faktiskt ont i magen och ostskivor…? Njae..

Men så fick jag hem senaste numret av “Mat och Hälsa” som jag prenumererar på och som jag verkligen rekommenderar till alla som äter lchf eller någon form av lc –diet. Jättebra inspiration och goda recept till en inte allt för dyr kostnad. Där fanns förslag på frukostar och då kom gröt upp som ett av förslagen. Den i tidningen innehöll kokosmjöl men eftersom jag bara hade mandelmjöl bytte jag mot det istället.
Det blev en jättegod gröt. Smakade som ett mellanting mellan mannagrynsgröt och mandelkubb och mättade vansinnigt bra och länge.

Mandel/kokosgröt 1 port

1 dl kokosmjölk
2 ägg
0,5 dl mandelmjöl eller 2 msk kokosmjöl
En knivsudd vaniljpulver
Sötning efter smak och önskemål

Vispa ihop ägg och kokosmjölk i en kastrull. Blanda i mjölet och värm under omröring. (Annars koagulerar ägget och du får en klumpig gröt)
Ta av från värmen när gröten tjocknat och häll upp i djup tallrik.

Serveras med färska bär och kanel eller bara kanel, eller vilken topping du än vill ha och mjölk alt grädde.

Trevlig morgon Ler

//Jinx  


Leave a Reply

Använder Blogger.